onsdag, juni 16, 2010

Fey Gods: Untied 7" (HoZac)

Under ganska lång tid väntade jag på nytt material, ja kanske till och med ett album med det amerikanska bandet Grave Blankets. Nu vet jag att de tyvärr la av för ett tag sedan, men som en fortsättning på det föregående äventyret kommer nu Fey Gods. De består av kärnan från Grave Blankets, det gifta paret Nick och Lula Perry, men musiken de gör är ganska annorlunda. Borta är den Gun Club-doftande rocken och i dess ställe finns mörkare och mer desperata tongångar framsprungna ur den synt, gitarr och trummmaskin som nu är instrumentering.
Fey Gods singel "Untied" är utgiven på det flitiga Chicago-bolaget HoZac och ger verkligen mersmak. A-sidans "Untied" är som en musikalisk kall kår. Den ger mig känslan av en gråmulen novemberdag då något obehagligt lurar om hörnet. Ändå är den vacker. Jag börjar tänka på Michael Gira och sen slutar jag tänka. Baksidans "Bury Me Standing" är en malande iskall postpunk-attack av den sort som Adult. och kanske framför allt Tamion 12 Inch utför med bravur. Väldigt obehagligt och tilltalande. Rekommenderas.