lördag, april 17, 2010

Guinea Worms; Sorcererers of Madness (4rd Year in a Row!) (Columbus Discount)

Någonstans såg jag att Columbus, Ohios, stoltheter Guinea Worms kallades ett "Midwestern Country Teasers" och det ligger faktiskt något i det, men Guinea Worms är inte riktigt så skeva och gränsöverskridande. När man nämner Country Teasers kan man också nämna The Fall och det gör jag också, men i så fall utan Manchesters industriella blekhet. Blotta namnet på albumet pekar annars på både Country Teasers och The Fall. Däremot förstår Will Foster med manskap att en bra låt är en bra låt och bra låtar gör de. Jag tycker det är fascinerande att höra skivan och veta om att den består av inspelningar gjorda mellan 2001 och 2009 och med en hel del medlemsbyten, för plattan är trots allt på något konstigt vis sammanhängande och enhetlig. Trots att stilar byts finns Fosters röst och tanke med hela tiden och om det inte stod på skivan skulle jag aldrig kunna gissa vilka låtar som var nya eller gamla. Det finns även ett spöke av Neil Young någonstans i det hela. En sorts americana som ligger som grund och gör landskapet välbekant. Texterna rör sig mellan festen, efterfesten och vardagen och det finns en även där ett lugn i betraktelserna som tilltalar mig mycket. Ett stort tack till Columbus Discount Records som gett ut denna dubbel-LP. Jag rekommenderar denna skiva för dem som gillar ovan nämnda band. Klicka på bilden.