onsdag, maj 26, 2010

CCCandy; Lonesome Berlin (Avant!)


Jag snubblade över CCCandys Myspace för ganska länge sedan och hade väl inga större förhoppningar om att det skulle dyka upp skivor med honom, men tji vad jag bedrog mig. Först kom en singel som jag inte lyckats få tag på än (och måhända aldrig gör), men sedan kom detta alldeles förtjusande album; Lonesome Berlin. (Lyssna) Skivan är utgiven av det mycket bra italienska bolaget Avant! (kolla upp) och finns till och med i vit vinyl. Hur låter det då? Man skulle kunna tycka att det är ganska uppenbart med stadsmiljö på omslaget och låt-titlar som I'm A Punk, Boredom och Police Officer, men endast om man har smak för minimal synt. Och vad menar jag med det, jo jag menar det jag säger. Det är fult och bra. Det vrider sig som en mask på en krok och framförandet är kantigt och svängigt som ett torkskåp. Enligt Myspace är musiken "morbid pop" och det stämmer väl på ett sätt. Syntarna är överstyrda och fräser som ilskna samovarer. Trummaskinen dunkar på utan nåd och sången ger inte bort någonting gratis. Entonigt mässande, men ändå ganska catchy. Det är inte hårt egentligen. Låtarna har fina hooks och en del snygga melodier som nästan drunknar i brus eller rent allmän knepighet. Jag rekommenderar det här och om ingen vill lyssna på mig, så lyssna i alla fall på Julian Cope:
I’m currently also a sucker for LONESOME BERLIN by German solo artist CCCandy, whose raucous drum-machines, shocked vocal declarations and muffled keyboard excursions remind me of early home-produced electro 45s – Robert Rental, Nigel Simpkins, Gaz Chambers, Thomas Leer come to mind – or maybe some late sibling of Pyrolator, Der Plan or something off the old Ata Tak label.
Själv tror jag att han är fransman, men va fan?! Klicka på bilden. (Köp)