måndag, maj 31, 2010

The Sediment Club; 7" (Softspot)

Visst händer det att musik blir tröttsamt ibland. Det blir bara det gamla vanliga, inga överraskningar eller oväntade vändningar. Å andra sidan kan det ibland dyka upp saker som gör det gamla vanliga på ett nytt sätt. Ett band som gör det är The Sediment Club. De har släppt en sjutums-ep på det lilla Softspot music. Läste nånstans (här borde jag ha en länk men har inte hittat det igen) att de låter som ett The Contortions med punkigare bakgrund och det känns ganska rätt. På deras Myspace har de listat en massa band som influenser och många av dem tycker jag man kan höra att de lyssnat på. Trots detta tycker jag att de har en helt egen eld i baken. De har hittat en egen blandning av det salta och sura som gör att det biter till på ett fint sätt. Kantigt? Javisst! Mörka texter? Självklart! Atonal sång? Givetvis! Basen trillar runt med fina basgångar, gitarren slåss mot inre demoner och klaviaturen gör sitt bästa för att skapa än mer dålig stämning. Gillar jag det? Det kan ni hoppa upp och klappa er på era små piffiga skinkor att jag gör!