torsdag, maj 04, 2006

Mixtape Schmixtape


Mixtape-kulturen florerar i Storbritannien. Jag har nästan bara hunnit smaka på det lite grann, men det beror på att det känns som om det är först nu som en del av det som görs finns att köpa för oss stackare i andra länder. Jag har inte råd att åka till London för att köpa skivor. Kan jag beställa det på nätet är jag däremot glad.
De två senaste exemplen som jag tycker är klart värda att nämnas, ligger bägge på samma bolag; Boy Better Know. Det drivs av en kille som heter Skepta som är bror till JME som släppt den ena mixtapen: Boy Better Know. Förvirrande? Inte alls! Egentligen kan man desssutom säga att det inte är så stor skillnad på ett album och en mixtape. Den senare kan för en del artister vara ett sätt att presentera sig och vad man kan, men i praktiken ( i alla fall för mig) har det inte så stor betydelse. I vilket fall som helst är Boy Better Know (albumet, jag kallar det ett album) väl värd att lyssna på. Mycket skryt, men en hel del kul. Wiley har av någon outgrundlig anledning fått ta med sin singel Eskiboy och den skakar loss hela natten lång. Borde ligga överst på Traxlistan.
Den andra mixtapen, eller albumet, är Tinchy Stryders I'm Back U Know. Den är mycket rolig och full av energi. Favoriten just nu är Everybodys Gotta Learn, som ligger uppe på MySpace-sidan. Även på denna platta har Wiley med ett finger i spelet (många fingrar har han). På Tinchys platta gör han dock en ganska bisarr version av Billy Joels gamla slagdänga Uptown Girl. Vad ska man säga? Kul, javisst, men bra? Nä inte speciellt. Resten av plattan är i alla fall mycket väl värd att upptäckas och avlyssnas. Och hör sen!