fredag, april 28, 2006

Kode 9 & the Spaceape: Backward/ 9 Samurai


Kode 9 & the Spaceape har gjort det igen! Den nya 10" singeln Backward/9 Samurai på deras eget bolag Hyperdub, är en av dessa singlar som kommer med ojämna mellanrum som ger mig hoppet tillbaka samtidigt som de tar hoppet ifrån mig. Samma sak har hänt ett antal gånger. Jag minns att det hände med Digital Mystikz Neverland (för att lyssna på Neverland här, lyssna på den andra låten, de har gjort fel) och innan det med bland annat Toasty-låten på Our Sound-samlingen. Insikterna kommer samtidigt; detta är en fantastisk låt, mer sånt/jag kommer aldrig att kunna göra något så här bra. Jag talar inte om någon nedvärdering av mig själv, utan det är känslan av att musiken har ett eget utryck som aldrig kan bli mitt. Jag kan inte göra en sådan här låt, för mitt huvud är inte pågängat på det hållet. I vilket fall som helst brukar den dubbla känslan gå över efter ett tag och kvar finns då bara förundran över en fantastisk låt.