fredag, mars 31, 2006

Nya heta och inte så nya men ändå heta


Tänkte ta en liten lista för omväxlings skull; En del musik jag lyssnat mycket på och tyckt var bra den senaste tiden.

Digital Mystikz: Haunted/Anti War Dub (DMZ)
Haunted är fantastisk, så bra som Digital Mystikz kan vara i sina bästa stunder. Tyvärr är jag inte lika övertygad av Anti War Dub, men den kanske växer med tiden.

Blackmass Plastics: Four Aces EP (Rag and Bone)
BP har tidigare gjort lite svår och hård musik, men släpper på denna EP loss sina partydemoner och det låter riktigt bra. Bäst låter det i Runnit som växer fram som en riktig raggastänkare i dubstep-tempo.

I Love You But I've Chosen Darkness: Fear is on our side (Secretly Canadian)
För den som inte tröttnat på flanger-gitarrer och chorusbasar efter Interpol och Editors, rekommenderas detta gäng från Austin, Texas, som är ganska deppiga och det kanske man kunde gissa av namnet på bandet. De håller sig oftast på den mörkare sidan av skalan. Blandar sin depprock med lite americana emellanåt och ror enligt mig hem skutan i hamn. För den äldre kännaren kan det ibland låta lite Comsat Angels från tiden när de var som bäst.

Matthew Herbert: Plat du Jour (Accidental)
En lekfull men ändå tilltalande platta, med mycket field recordings (vad säger man, fält-inspelningar???). Det äts äpplen, vatten porlar, eldar sprakar, osv. men det är svängigt och roligt och intelligent och ger mig lust att ge mig ut och försöka mig på samma sak. Men... vad ska jag spela in?

Sparks: Lil' Beethoven (Palm Picture)
Jo jag vet att det är ett tag sen denna kom, men jag har inte fått deras nya än. Så jag tjatar på med den förra Sparks-plattan, och om igen. Jävlar vad bra den är! Och den nya verkar vara minst lika bra.