lördag, augusti 29, 2009

The Anals; Total Anal (Permanent)

För ett bra tag sedan köpte jag The Anals 7a "Commando Of Love". Det är en fantastiskt intensiv låt och en härligt komplex kärlekslåt. "She was in love with an SS, who was in love with a Jew. It was in World War Two." Jag vet att det kan låta lite campy när man läser det men desperationen i sången övertygar. Samma låt inleder The Anals album Total Anal. De sätter ribban ganska högt. The Anals sysslar egentligen inte med musik på samma sätt som de flesta band. Det närmaste jag kommer på att referera till är konstmusik och jag kan det så dåligt så jag försöker inte ens. Mycket av texterna handlar om kön. Bara en titt på några av titlarna ger ett hum: She's the Man, I Married a Slut, Vaginal Death Tunnel. Bandet nämner endast en influens; DAF. När jag lyssnar på dem så inser jag att det kan stämma, men då är det tidiga DAF från Die Kleinen Und Die Bösen eller tidigare. The Anals är dessutom mer kaotiska. Det känns som om det är svårt att ge en bild av vad de sysslar med, för det är verkligen svårbskrivbart. Det finns något riktigt arty över dem men inte på ett negativt sätt. Det finns väldigt mycket passion i musiken och framförandet. Lyssna och lär. Jag hade svårt att ta till mig skivan först, för att den är så sträv. Men efter ett antal lyssningar inser jag att det är en fantastisk skiva som låter precis som den måste göra. Rekommenderas mycket varmt för den som vågar.