onsdag, augusti 26, 2009

Tyvek LP (Siltbreeze)


Tyvek har släppt några 7or och CD-r de sålt på spelningar, men kommer nu äntligen med sitt album på Siltbreeze som annars brukar prångla ut ganska knepig musik till alla hippa ungdomar. Jag visste att det var ett gott tecken att jag inte riktigt visste vad jag skulle tro när lyssnade på plattan första gången. Visst finns det inslag av The Fall, men om man gör Lo-Fi rock så faller det sig naturligt. De finns emellertid mer plåt än så i deras skrammel. De lyckas även göra ganska bedårande låtar även om "vackert" inte är ett ord som vanligtvis associeras med Tyvek. Jag låter mig bedåras av små insprängda låtsnuttar som låter som inspelningar från replokalen. Jag har kommit att förstå att de leker ihop låtarna under repetitionerna och det hörs. Det finns en upptäckarglädje som jag rycks med i och som får mig att lyssna på skivan om och om igen. Höjdpunkterna är många och jag vill bara nämna ett par. Summer Things är skramlig och dramatisk postpunkpop när den är som mest betagande. Stop Start har i sin hackighet och tjatighet nästan snudd på Spiral Scratch-stämning (och då menar jag Buzzcocks-EP:n). "Welcome to the fucked up side of my mind, welcome to the nonplussed side of my mind." Fantastiskt. Den ständigt mer frenetiska Building Burning (Re-Ed) finns att lyssna på.
Jag rekommenderar den varmt.