onsdag, november 14, 2007

Wonderful Days och Quarta330

Såg den koreanska animen Wonderful Days och blev tagen, betagen och imponerad. Jag vet inte om det har kommit mer anime från Korea, men om detta är början vill jag inte missa fortsättningen. Wonderful Days är en dystopi, en klassisk efter-katastrofen-film. Samhället som huvudpersonerna lever i är starkt heirarkiskt och man känner tidigt att konflikten kommer. Filmen har det mesta man kan önska sig av en anime: en berättelse på flera nivåer och tidsplan, fantastisk grafik (trodde emellanåt att det var filmade sekvenser) och komplexa karaktärer. Det enda negativa jag skulle kunna klämma ur mig skulle vara att det kanske är lite för många motorcykelscener. De är visserligen spektakulärt snygga, men en aning för många. Å andra sidan måste karaktärerna ta sig fram på något vis och det är i slutändan inte något som sänker filmen i alla fall. Högsta tänkbara rekommendation från mig.
Hyperdub fortsätter att överraska och övertyga. Den senaste tolvan med japanska Quarta330 är inget undantag. Lysande eget, stökigt och levande. Det låter så lo-fi att jag nästan kommer att tänka på Skweee.