tisdag, oktober 16, 2007

Nätbolaget Monotonik


Jag tjatar vidare om nätbolagen med elektronika. Jag har under lång tid lyckats missa bolaget Monotonik. Det har funnits sedan 1996 och gett ut musik gratis över nätet. Under mina äventyr har jag råkat på några av artisterna på MySpace men av någon anledning inte reflekterat över bolaget de gett ut på. Jag vill passa på att nämna ett par, men det finns mycket bra att upptäcka.
Beak är lite ovanlig genom att han oftast använder gitarren som huvudinstrument. På Bishop Whitney EP låter det emellanåt som Vini Rileys Durrutti Column och det är inte alls illa.
En annan artist som måste nämnas är Ernesto Aeroflot. Hans elektronika är fullt utvecklad, komplex och emellanåt smått genialisk, utan att vara svår. Tror ni mig inte, kolla då in senaste albumet Strogloy- Everything Within och låt er förtjusas. Det är inte var dag man möter solen i korridoren.