tisdag, september 04, 2007

The Empire Strikes Back

Det är något underligt med Country Teasers. Jag hinner glömma hur bra de är mellan gångerna jag lyssnar på dem och blir lika överraskad varje gång. Ändå brukar det inte dröja alltför lång tid. Att lyssna på en ny skiva med dem blir i det närmaste surrealistiskt. På något vis lyckas de alltid göra något annat än det jag förväntar mig, trots att jag inte riktigt vet vad jag förväntar mig av dem. Den senaste skivan The Empire Strikes Back är inget undantag. Det är samma svarta humor, som ibland kan vara svår att svälja och samma skevhet kontra skönhet som tidigare, men ändå är det helt annorlunda. Jag känner igen ett par låtar från Ben Wallers soloprojekt The Rebel, bl a den fantastiskt vackra Mos E17ley och den helt skruvade och gängade Spiderman In The Flesh:
"I must have been bit by a spider,
when I was very small
Because now I'm grown up and spend five days a week
going up the fucking wall.
I must have been fenced in to a long straight road
when I was nine or ten
Because now I'm grown up and spend five days a week
going round the fucking bend"
Men det mesta är nytt och som vanligt svårt att beskriva. Jag skulle kunna nämna Bent Spanner Arty Banner, men inte ens det räcker till. Det är kompromisslöst eget. Inte olyssningsbart på något vis, men väldigt långt från insmickrande. Mycket bra.