torsdag, juli 05, 2007

Von Südenfed; Tromatic Reflexxions


Det verkar som om Domino har gjort ett fantastiskt klipp. När Mark E Smith och Mouse on Mars beslutade sig för att fortsätta samarbetet som inleddes med Wipe That Sound på MoM's platta Radical Connector 2004 och gjorde det under nytt bandnamn, hade i alla fall jag vissa förväntningar. Och till min stora glädje låter det också precis så spännande som jag hoppades. Syntarna knorrar behagligt obehagligt i vissa låtar och M.E.S är just så stor som han vill vara. I en del låtar, låter det nästan lite the Fall och i andra lite Mouse on Mars, men ofta nog som något alldeles eget, någonstans från en obestämd plats i rummet. Det roliga med Von Südenfed är att MoM och M.E.S verkar ha inspirerat varandra. I varje fall var det länge sedan jag tyckte att MoM lät så här bra. De har visserligen en hög lägstanivå, men kan ibland kännas lite oengagerade/oengagerande. Här verkar de bara vilja leka och det förlöser dem. Mark kör på med minnesvärt svammel och upprepningar och gör det alldeles strålande. Yrar om "deutsche bier"; sjunger "I am Andi, I am the great M.E.S."; "We live in strange and mysterious times", och verkligen så är det. När sångaren från the Fall och en tysk elektronika duo i Dear Dead Friends svänger loss i en lätt afrodoftande verandadänga är jag böjd att hålla med. Mycket bra.