torsdag, oktober 22, 2009

Cave: Psychic Psummer (Important)

När jag såg Cave live tänkte jag att detta är hård psychedelisk rock, med en gnutta post-punk inbakat. När jag lyssnade på senaste albumet, Psychic Psummer, de första gångerna kom jag att tänka på Holy Fuck. Efter ännu ett tags lyssnande kommer jag nu att tänka på Circle. Allt ovanstående är kanske en sorts sammanfattning av vad det handlar om och egentligen är de tre kanske inte särskilt väsensskilda heller. Intensiteten från en liveupplevelse, med volym som kittlar både hammare och städ, är svår att överföra till skiva. Om det nu ens är vad man vill. Som med Holy Fuck handlar det om ett sorts jammade låtar som växer och det gäller ju till viss del även Circle. Det finns något slags 70-tals-vibb i musiken utan att det för den skull känns tillbakablickande. När jag tänker Circle menar jag det Circle som leker punk-injicerande jazz-psykon. Inte för krångligt. Lite småknepigt, men med ett bra tryck i pedalerna. Jo Psychic Psummer är en mycket bra platta. Lyssna på Made In Malaysia.