torsdag, oktober 15, 2009

TV Ghost: Cold Fish (In The Red)

Ibland händer det någonting med artister när de får möjligheten att spela in ett album. Vissa blir som förstelnade och resultatet blir lamt och ointressant. Andra artister blommar och får äntligen chansen att visa sin fulla potential. Till den senare gruppen hör TV Ghost som nyligen släppte sitt debutalbum, Cold Fish, på In The Red. För att vara helt ärlig så har endast hört deras debutsingel på Die Stasi och inte den tolva de släppte på samma bolag. På singeln låter de intressanta, men lite fladdriga. Nu på albumet känner jag att de har blivit mer fokuserade. Kanske har det bara med spelvana att göra, vad vet jag. Och vad låter det då som? Jag kommer att tänka på storheter som Arab On Radar och Old Time Relijun. De har samma kantighet och desperation som dessa band men det är ändå ganska samlat. Spelandet är egentligen lite sparsmakat med enkla orgelslingor och en stabil rytmsektion som jobbar fram en fin frenesi för sång och gitarr att leka och skapa dynamik med. Albumet jobbar sig maniskt fram till den nästan episka titellåten som avslutar. Mycket nöjd söker jag stöd mot närmsta vägg för att finna att jag redan ligger på golvet. Mycket bra skiva.