söndag, juli 05, 2009

Cabrini Green; Collaboration Nation

Vår konstige vän Cabrini Green släppte under förra året ett album som jag helt missade. Till min stora lycka dök den nyligen upp för gratis nedladdning på archive.org. Albumet innan var en uppvisning i hur man gör ganska vanlig musik utan att den låter det minsta vanlig. På plattan, Witch Doctor, finns många bra låtar, men det brister i helheten. Det blir helt enkelt lite väl splittrat.
På senaste, Collaboration Nation, har han hittat ett mer enhetligt sound och dito känsla. Detta trots att han på denna platta samarbetat med en hel del andra artister.
Jag älskar artister med goda och orginella idéer som hittat ett personligt sätt att uttrycka dem. Cabrini Green är en sådan artist. När jag lyssnar på plattan så blir jag imponerad över att jag inte har några direkta referenser att luta mig emot. Jag kanske bara har missat en hel genre eller två, men i mina öron låter det nytt. Det enda band som jag kommer att tänka på är The Residents, men det är bara i några spår. Det han har gemensamt med dem är dock att allt passerar genom ett filter och blir Cabrini Green. Den släpiga sången ger låtarna något obehagligt trots att texterna kan vara naivt lättsamma. En fin kombination.
Jag rekommenderar den varmt för alla som älskar konstig hemma-inspelad musik.
Om du laddar, ta hem de två paketen Songs 1 - 6 0ch Songs 7 - 12. Zippen innehåller bara fem låtar.