tisdag, januari 29, 2008

Två Anime-klassiker och Patrick Persson

Under helgen hann jag för omväxlings skull kolla på ett par anime-klassiker: Akira från 1988 och Ghost in the Shell från 1995 och det gav verkligen mersmak. Av någon anledning har jag varit en aning tveksam att kolla in dem, kanske mest för att jag har varit rädd att bli besviken på något sätt, men det hade jag inte behövt vara. Båda filmerna innehöll den komplexitet och det djup som jag älskar i anime, men i olika grader av knepighet. För den som älskar Philip K Dick och hans utforskande av vad det innebär att vara människa kan Ghost in the Shell vara speciellt lämplig.
Och nu till något helt annat, för jag vill passa på att rikta uppmärksamheten mot "the hardest working man in pressfoto", nämligen Patrick Persson. Under en period började jag uppmärksamma att nästan samtliga bilder på olyckor och andra tillbud i Malmö i Sydsvenskan var fotograferade av samma person. Oavsett vilken tid på dygnet och var i Malmö det var så var Patrick Persson där. Sedan dess har jag till och med kunnat konstatera att han hunnit med att vara före brandkåren och släcka en brand i en lägenhet som han skulle fotografera. Han är helt enkelt cool.