tisdag, juni 12, 2007

Kode9 and the Spaceape på Kontra-Musik

Det var varmt även på Kontra-Musiks festival, men det fanns öl att svalka sig med och i källaren var det faktiskt aningen svalare. Jag hann inte kolla på allt under kvällen och konstaterar endast att jag såg incite/, Various Productions och Minilogue. Det som lämnade störst intryck var i alla fall konserten med Kode9 and the Spaceape.
Under första halvan av konserten var stämningen mörk och i inledningen användes inte ens trummor för att driva musiken framåt. Konserten var i två delar och den första delen bestod av material främst från albumet Memories of the Future. Det var emellertid inga direkta återgivningar av låtarna utan ett sorts samplingar av materialet. Brottstycken av låtar, teman eller bara ljud som jag kände igen blandades samman och drev fram en stämning, samtidigt som Spaceape mässade texter från albumet. Och även ganska oväntat en The The text: "I was trying so hard to please myself, I was turning into somebody else". Det hela var i alla fall mycket suggestivt och bra. Efter ca 40 minuter bytte Kode9 dator och effekter till skivspelare och Spaceape bytte till trådlös mikrofon, kastade sig ut i den ganska fåtaliga publiken och festen satte igång. Jag kände igen några låtar som t ex Find My Way och Jah War (Loefah remix), men en hel del kändes nytt och var det antagligen också. Det var i alla fall ett fantastiskt driv och mot slutet tröt mina krafter i värmen. Makalöst bra. De får gärna komma tillbaka och ge oss en helkväll.