torsdag, maj 01, 2008

Skream; Skreamizm vol.4

Jag måste säga att jag inte hinner med i tempot som dubstep ges ut i längre. Det fanns en tid då jag kunde hinna med att köpa all, och då menar jag ALL, dubstep som gavs ut. Den tiden är på gott och ont förbi. Mängden utgivningar är mycket större och därmed är också urvalet större, men å andra sidan finns det så mycket fler plagiatörer där det i början fanns innovatörer. Det har blivit svårare att hitta de inspirerande utgivningarna. Skream har blandat och gett ganska mycket genom åren. En del av det han gett ut har varit rena magplask, men det mesta har hållt en ganska stabil nivå med en del toppar som nästan definierat dubsteppen för en period.
Skreamizm vol.4 (inköpt på Rundgång) innehåller ett stabilt flöde med några markanta toppar. Den mest omtalade låten på plattan är 2D med sitt elektro, ja nästan techo sound. Och den är bra, men mest lite omtumlande i sammanhanget. Själv drabbar mig slutet på skivan hårdast. Nemesis med sitt pianoklinkande och monsterwobble är ett under av mörker och lätthet samtidigt. Avslutningen med Shake It ger mig äntligen svaret på vilken låt det var som hotade att skaka ut ryggmärgsvätskan ur min kropp när Skream var på Inkonst. Mörkt och monotont och skitbra.