tisdag, februari 13, 2007

Dubstep, förfall och gotik


Den senaste inlägget på Blackdowns blogg handlar om ruiner och förfall i stadsmiljö. Moderna ruiner och sönderfall. I hans tankevärld hör det samman med dubstep och den ljudvärld som den finns i; med långsamma ljud och delay(eko), som i stora tomma industrilokaler. Det är vad som i mina öron låter som en slags gotisk stämning. Jag vill minnas att jag själv refererat till Joy Division när jag någon gång velat förklara hur dubstep låter. (Jag skulle kanske hellre nämna Section 25, men det känns lite väl obskyrt.) Det är inte så mycket ljudmässigt som stämningsmässigt som likheter finns, även om det finns ljudmässiga likheter också. Intressant nog finns det i Japan en dubstep-artist som kallar sig Goth Trad och musiken kallas där även "gothic dub". Jag önskar att jag hade mer tid och ork att fördjupa mig i det här.