söndag, november 19, 2006

Warrior Dubz och Skreams album


Det tog sin tid, men till slut köpte jag i alla fall Warrior Dubz, samlingen utgiven på Planet Mu som är sammansatt av Radio 1's egen experimentella elektronikans eminens; Mary Anne Hobbs.
Och den är jävligt bra, det måste sägas. För min egen del så hade jag några av låtarna redan tidigare, men med fyra tolvor för priset av ett album, så blir det ändå prisvärt. Musiken pendlar mellan dubstep, grime, drum + bass och elektronika med viss tonvikt på dubstep. Bäst på plattan är utan tvekan Burial med den mäktiga och matande "Versus". Bättre än såhär har jag inte hört honom. Vill dock säga att de svagaste låtarna på samlingen fortfarande är bra mätt med vilken måttstock som helst. Köpt på Rundgång, rekommenderas.
Köpte förresten det nya Skream-albumet också. Vad ska man säga? Det låter Skream och det är inte fy skam. Ibland kan jag bli lite trött på hans uppdatering av någon sorts roots-dub, men det finns ändå så mycket bra basgångar och kluriga rytmer i hans musik att det skulle räcka till för ett par dagsslände-karriärer. När jag är på rätt humör så älskar jag det han gör, fel dag stänger jag av.