måndag, september 11, 2006

Dubstepnytt

En snabb genomgång av den senaste tidens avlyssnade dubstep-tolvor:
Skream: Southside Dubstars vol.1 och Benga: Southside Dubstars vol. 1
Två tolvor utan artist eller låttitlar på omslag eller någon annanstans. Mycket jobb att hitta rätt låttitlar. Skream-tolvan är bra som han brukar vara, men jag tycker att Bengas är ännu bättre. Han är på denna tolva mer stämningsfull och mörk. Bäst i test: The Virus.
Blackdown: Lata EP (Keysound recordings)
Fyra bra låtar från Martin "Blackdown" Clark. Jag har kanske blivit lite förhärdad under den senaste tiden, men jag tycker inte att det håller samma gåshudsklass som första tolvan. Bra i alla fall, men inte fantastiskt. Har jag börjat ställa löjligt höga krav?
Timeblind: Ghostification EP (soot records)
Mycket bra dubsteppig tolva, med fyra låtar som drar mer åt det hårda elektroniska soundet. Sköna klipp och infall. En mycket trevlig ny bekantskap! Bäst: Copy Copy
Loefah: Rufage/Mud (DMZ)
Faktiskt den bästa tolvan jag hört med Loefah. Jag hoppas att det här är vägen framåt för honom. Speciellt Rufage (Ruffage?) har en attack som jag inte upplevt att hans musik haft tidigare.
Kromestar: Kalawanji (Deep Medi Musik)
Nytt bolag och vad man skulle kunna kalla ny artist. Som Iron Soul har han dock släppt några tolvor mer grime-igt sväng. Det här känns fräscht och bra och inte en blysko inom synhåll. Bra!
Geiom: Berkane Sol (Berkane Sol)
En ny tolva från Geiom. Den senaste var helt makalös och det är den här också. Jag blir glad och vill bara gunga. Lyssna även på hans mix och upptäck än fler pärlor med denna fantastiska artist.
Geeneus: Darkboy (Soulja)
En ny tolva av en artist som hängt med ett tag och det märks nästan på soundet. Detta låter mer som det lät för ett par år sedan och inget fel med det. Geeneus (eller Wizzbit som han också kallar sig) ligger här ganska nära gränsen mellan grime och dubstep och jag tycker att det är skönt så.
Matty G: For the Smokers (Argon US)
Smittan sprider sig och har nått andra sidan av Atlanten. Det har nått så långt som San Fransisco, där Matty G nu släpper det som kanske är den första amerikanska dubstep-tolvan. Det låter lite speciellt, antagligen för att man vet om det, nästan lite laidback west-coast. Rytmen är lite rakare och har lite hip hop häng i sig. Mycket bra, och jag hoppas på mer.

Goda nyheter för dubstep-fans i Malmö: Rundgång tar nu in tolvor via ny distributör. Jag köpte både Geeneus och Matty G där och sist jag kollade fanns även Loefah-tolvan kvar. Tack Dennis!