fredag, juni 09, 2006

Blackdown, The Business och JME/Skepta

Tänkte tipsa om två intressanta och läsvärda artiklar. Den första är Martin Blackdown Clarks månatliga kolumn om grime/dubstep i Pitchfork. Denna gång fokuserar han på ny talang och skriver även om mixtape-fenomenet (vilket jag också gjort). För att citera "what's really the difference between a mixtape and an album? " Man kan gott undra ibland. Han spånar även om att mixtapen, med sitt låga pris och stora antal låtar, kan vara spiken i kistan för grime-tolvan. Det må vara hänt, men den andra artikeln (som jag hittade på en länk från Gutterbreakz blogg) handlar om hur vinylen är på väg tillbaka, och det med stormsteg. I The Business ( jag talar här inte om det gamla oi-bandet) berättas bl a om hur upp till 70% av försäljningen av nya singlar på Virgin Megastore består av vinyl. Mycket intressant artikel. Kolla upp.
Vill dessutom passa på att nämna att det gick hett till på Buddha Lounge i måndags. Tyvärr dök, inte helt oväntat men ändå trist, inte Wiley upp. Istället blev det brödraduell mellan JME och Skepta och jag skulle vara dum om jag klagade. Det var helt enkelt lysande. Den enda invändningen skulle vara att det blev väldigt svettigt. Det kändes som om det var non stop i nästan två timmar och det var det också. Höjdpunkten för mig var Skepta över Midnight Request Line. Wow! Mer sånt här till Malmö tack !!